Mit sportoljon a gyerek?

Mit sportoljon a gyerek?

A gyermekkori elhízás a 21. század egyik legkomolyabb népegészségügyi problémája. Előfordulása aggasztó ütemben nőtt az elmúlt évtizedekben, ami számtalan rendelkezés és program létrehozását eredményezte. A helyes táplálkozás mellett sportolással tudunk a legtöbbet tenni ellene.

Habár a helyzet 2010-óta stabilizálódni látszik, nincs okunk az ünneplése, ugyanis a felmérések szerint Magyarországon minden ötödik kisiskolás túlsúlyos vagy elhízott. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2007-ben hozta létre a Gyermekkori Tápláltsági Állapot Felmérést (COSI). A program célja, hogy a résztvevő országok azonos protokoll és definíció alapján határozzák meg a túlsúly és elhízás előfordulását, 6-9 éves gyermekek körében. A diagnosztizálás a testtömegindex-számításon alapul (BMI, testsúly kg-ban/testmagasság négyzete méterben). Hazánkban 2010 és 2016 után 2019-ben is felmértek több ezer diákot.

Komoly kockázattal jár

Az elhízás már gyermekkorban is számos krónikus, nem fertőző megbetegedés kockázatát növeli, például a cukorbetegségét, a magas vérnyomásét, vagy a depresszióét. Emellett a gyermekkori elhízás nagy valószínűséggel felnőtt korban is súlyproblémákat eredményez. Kialakulásának hátterében számos kockázati tényező játszik szerepet. Legfontosabb talán az energia-egyensúly felborulása, vagyis hogy a gyermek több energiát visz be mint amennyit felhasznál. Ennek egyik oka lehet az inaktív életmód, a másik pedig a túlzott kalóriabevitel. A megelőzésben fontos szerepet játszanak a szülők, a bölcsődék és az óvodák, hiszen az étkezési és aktivitási szokások többsége az első pár évben alakulnak ki.

Mit sportoljon a gyerek?
Fontos a megfelelő étrend és a rendszeres testmozgás (Fotó: Pixabay)

Mit lehet tenni?

A klasszikus értelemben vett fogyókúrás „megszorítások” gyermekeknél nem alkalmazhatók! A villámfogyókúrák és divatdiéták helyett tartós életmódváltásra van szükség. Megfelelő szakember segítségével könnyen kiszűrhetőek a rossz szokások, és helyes útra terelhető a gyermek. A jelenleg érvényben lévő hazai táplálkozási ajánlás, az OKOSTÁNYÉR külön javaslatokat fogalmaz meg a 6-17 évesek számára.
A megfelelő diéta mellett fontos a rendszeres testmozgás is. Az iskolai mindennapos testnevelés óra mellett érdemes valamilyen sportágban is kipróbálnia magát a gyereknek.
A Mogyoród KSK-nál a hét minden napján foci és kézilabda, hétfőn-szerdán-csütörtökön birkózás, kedden és csütörtökön taekwondo, kedden, csütörtökön és vasárnap pedig kutyás edzések várják a fiatalokat. Aki lovagolni, teniszezni, kick boxolni szeretne, avagy íjászatban próbálná ki magát, az is megtalálja a számításait.

Mogyoród KSK – Labdarúgás – Rózsa Zoltán: +3630 202 5008
Birkózás – Kéri Zoltán: +3670 3393328
Kézilabda – Németh Sándor: +3670 412 1765
Kutyás edzés – Szőcs Zoltán: +3620 526 0934
Taekwondo – Takács Gábor: +3670 370 5261
Mogyoród FC – Labdarúgás: Dizmatsek Emil: +3670 594 0019
Kick box: Sensei Nagy Lajos: + 3620 463 63 65
Lovaglás: Belencsák Anita: +3670 623 7706
Tenisz: +3620 343 2624
Íjászat: Kamarás Szilárd: +36 20 – 350 8701

További információk a helyes táplálkozásról: Vass Bence dietetikus

Felhasznált irodalom:
1. Kovács Viktória Anna, Erdei Gergő (2019): Gyermekkori Elhízás Előfordulása Magyarországon (COSI). Magyar Tudomány 180(2019)5, 739–748.
2. OGYI (Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet). COSI. Sajtóközlemény (2017): https://ogyei.gov.hu/dynamic/COSI%20eredmenyek.pdf.

Ossza meg másokkal is a cikket!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük