Örök vitatéma, hogy egy könyvből készült film esetén melyiket válasszuk először: olvassuk el a könyvet vagy nézzük meg a filmet? Míg a film egy kész képi világot tesz elénk, sokszor idő hiányában eltér a könyvtől és kevésbé tudja megmutatni a szereplők belső érzelmeit, gondolatait, addig a könyv a mi határtalan fantáziánkra bízza a szereplők és a cselekmény kiszínezését a leírt sorokból. A következő összeállításba a helyi könyvtárban is megtalálható filmes könyvekből válogattunk…
Delia Owens: Ahol a folyami rákok énekelnek
,,Titkot legjobban a kagylóhéjak tudnak tartani.” Delia Owens regénye Észak-Karolina ritkán lakott, mocsaras partvidékén játszódik az 1950-es és ’60-as években. A történet főhőse a lápvidéken sorsára hagyott kislány, Kya Clark, aki az évek során elszigeteltségében önellátásra rendezkedik be, s alig érintkezik a környékbeliekkel. Az első szerelem azonban Kya életét is felforgatja: a közeli kisvárosban élő Tate megtanítja olvasni, és ő az, akivel a lány osztozni tud a természet és a költészet szeretetében is. Ám nem Tate az egyetlen, aki érdeklődik a különleges, magának való lány iránt… Egy rejtélyes gyilkosságot követően a helyi közösség felbolydul, és a gyanú hamarosan a mocsárban magányosan élő ,,Lápi Lányra” terelődik. Az Ahol a folyami rákok énekelnek egyszerre fordulatos krimi, érzékeny fejlődésregény, valamint a vadon és az emberi lélek lenyűgöző természetrajza.
A krimi királynője

A Halál a Níluson a szerző talán legzseniálisabb regénye, melyben a híres belga nyomozó, Hercule Poirot épp a szabadságát tölti egy luxushajón. A tökéletesnek induló hajóút hamar tragédiába torkollik, és a “véletlenül” épp a közelben tartózkodó Poirot önkéntelenül is nyomozásba kezd. Ahogy már megszokhattuk, jóformán mindenki gyanúba keveredik, és ezeknek a trükköknek akkor is szívesen bedőlünk, ha ismerjük a történetet, és annak végkifejletét, mert annyira lenyűgöz minket Poirot kitartása és ragaszkodása a “módszerességhez”, mellyel elszántan halad a végső leleplezés felé. Nem véletlen, hogy a váratlan fordulatokban gazdag regényből számos filmadaptáció készült. 2020-ban Kenneth Branagh vállalkozott rá, hogy Michael Green szövegkönyve alapján vászonra vigye a csavaros eszű belga nyomozó nílusi vakációját.
A horror koronázatlan királya, Stephen King:
Műveiből nagyon sok filmet készítettek az elmúlt évtizedekben az 1976-ban debütált Carrie óta. Többek között a Jach Nicholson főszereplésével készült Ragyogás-t és a Titkos ablak című horror drámát Johnny Depp-pel. Nevéhez sokszor a horrort társítjuk, pedig valójában az ő tollából származik a Halálsoron /Tom Hanks és Michael Clarke Duncan/ és A remény rabjai is.
Ezt a filmet mai napig a listák élén láthatod, és sokan úgy vélik, ez minden idők legjobb filmje, főszerepben Tim Robbins és Morgan Freeman. Andy Dufresne-t 1946-ban életfogytiglani börtönbüntetésre ítélik, felesége és szeretője meggyilkolásáért. A férfi hiába hangoztatja makacsul ártatlanságát, senki sem hisz neki, így a börtönélet kellős közepén találja magát. Kegyetlen rabtársak, szadista börtönőrök, de Andy nem törik meg, és banki tapasztalataival az őrök kegyét is elnyeri. Könyvtárat épít. Segít másokon. Mindeközben pedig egy igaz barátra lel Redben.
Romantikus szíveknek Nicholas Sparks és Jojo Moyes
A romantikusok is találnak rengeteg könyvet, melyet megfilmesítettek.
Az örök klasszikus Jane Austen regényektől /Büszkeség és balítélet, Értelem és érzelem/ a mai Nicholas Sparks /Szerelmünk lapjai, Vissza hozzád/ Jojo Moyes /Mielőtt megismertelek/ műveiig.

Louisa Clark elégedett az életével: szereti a csendes kisvárost, ahol születése óta, immár huszonhat éve él, a munkáját a városka egyik kávézójában. Szereti a családját, a mindig hangos, zsúfolt házat, ahol apjával, anyjával, az Alzheimer-kóros nagyapával, a család eszének tartott nővérével és annak ötéves kisfiával él. És talán még Patricket is, a barátját, akivel már hét éve vannak együtt. Egy napon azonban Lou szépen berendezett kis világában minden a feje tetejére áll: a kávézó váratlanul bezár, és Lou, hogy anyagilag továbbra is támogathassa a családját, egy harmincöt éves férfi gondozója lesz, aki – miután egy motorbalesetben teljesen lebénult – depressziósan és mogorván egy kerekes székben tölti napjait… Will Traynor gyűlöli az életét: hogy is ne gyűlölné, amikor egyetlen nap alatt mindent elveszített? A menő állása Londonban, az álomszép barátnője, a barátai, az egzotikus nyaralások – mindez már a múlté. A jelen pedig nem is lehetne rosszabb: nem elég, hogy önállóságától és méltóságától megfosztva vissza kellett térnie a szülővárosába, ebbe az álmos és unalmas városkába, a szülei birtokára, most még egy új gondozót is felvettek mellé, anélkül hogy kikérték volna a véleményét. Az új lány elviselhetetlenül cserfes, idegesítően optimista és borzalmasan felszínes…
Gyerekeknek
Talán az elmúlt 20 év legnagyobb siker sorozata J.K.Rowling Harry Potter könyvei, melyben nyomon követhetjük az ifjú varázsló tanonc harcát Voldemorttal, a gonosz nagyúrral. Én mégis a gyerekeknek egy nagyon régi, zseniálisan megfilmesített klasszikust ajánlanék 1964-ből, Julie Andrews főszereplésével: P.L. Travers Mary Poppins meséjét.
Az 1900-as évek elején, Londonban játszódó kedves könyv/film egy olyan családról szól, ahol az apa banktisztviselő, az anya pedig lelkes szüfrazsett, így komoly elfoglaltságaik miatt két gyerekükre sosincs idejük. A szülői szeretetet és kellő figyelmet pótlandó, az édesanya nevelőnők egész sorát alkalmazza, ám egyikük sem marad a háznál túl sokáig, mert a kis „bestiák” megkeserítik az életüket. Ekkor érkezik papagájfejes ernyőjével, a keleti szél hátán a csodálatos Mary Poppins, aki szőnyegtáskájából képes egy egész szobányi berendezést elővarázsolni, aki a lépcsőkorláton felfelé is tud csúszni, aki ért az állatok nyelvén, és aki egész lényével elvarázsolja mindkét gyermeket, valamint Bertet, majd szép sorra az egész ház minden lakóját.
Netflixes sorozatok, filmek könyvek alapján
A magát globális streaming óriássá kinövő Netflixen egymást érik a könyvadaptációk, és nem egy ezek közül a kifejezetten sikeres sorozatok közé tartozik, elég csak az olyan darabokra gondolni, mint Diana Gabaldon: Az idegen /Outlander/, Julia Quinn: Bridgerton család, Nancy Springer: Enola Holmes.

Sarah Vaughan Egy botrány természetrajza könyvéből Egy botrány anatómiája címen minisorozatot készítettek.
Vegyünk egy karizmatikus és sikeres politikust, annak vonzó és fiatal titkárnőjét meg az angol parlament alsóházának liftjét. Ennyi persze még nem elég egy botrányhoz, de ha hozzátesszük, hogy a felvonóban szexuális aktus történt, már biztosak lehetünk benne, hogy a sajtó érdeklődése sem marad el. Sophie-nak még a férje hűtlenségét sem sikerült feldolgoznia, amikor egy, a házasságukra sokkal fenyegetőbb veszéllyel kell szembenéznie: Jamest az egykori szeretője nemi erőszakkal vádolja. Az asszony kétségbeesetten próbálja megvédeni a családját, szilárd meggyőződése ugyanis, hogy a férfi ártatlan. Ezzel szemben Kate, a tapasztalt ügyész biztos az államtitkár bűnösségében, és mindent megtesz azért, hogy elítéljék a vádlottat. A bizonyítás azonban nem egyszerű, hiszen a tárgyalóteremben egy két ember közötti intim kapcsolat részleteit kell tisztázniuk, amelyre a feltételezett áldozat és az elkövető más-más módon emlékszik. Vajon melyikük hazudik, illetve mond igazat? Sarah Vaughan regénye feszes ritmusú bírósági és megindító családi dráma az ítéletalkotás és igazságkeresés nehézségéről egy olyan helyzetben, amikor a szereplők motivációi a messzi múltba vesznek.
És hogy melyiket válasszuk ezeken a borongós, hideg, korán sötétedő estéken?
Mindkettőt!
“A könyv olyan film, amely az olvasó fejében játszódik.” – Paul Coelho
Még egy kis felsorolás a könyvtárunkban is megtalálható régi-új „filmes könyvek”ből:
Jane Austen: Büszkeség és balítélet, Értelem és érzelem
Lauren Weisberger: Az ördög Pradát visel / A főnöknőm egy boszorkány
Alice Walker: Bíborszín
Stephen King: Carrie, Az , A ragyogás, A remény rabjai, Christine
Margaret Mazzanti: Ne mozdulj!
Paula Hawking: A lány a vonaton
Nicholas Sparks: Vissza hozzád, Szerelmünk lapjai
John Green: Papírvárosok
Ken Kesey: Száll a kakukk fészkére
Thomas Keneally: Schindler bárkája
Margaret Mitchell: Elfújta a szél
F. Scott Fitzgerald: A nagy Gatsby, Benjamin Button különös élete
Douglas Adams: Galaxis útikalauz stopposoknak
J.R.R. Tolkien: A Gyűrűk ura, Hobbit
Dan Brown: A Da-Vinci kód, Angyalok és démonok, Inferno
Jojo Moyes: Mielőtt megismertelek
Mario Puzo: A keresztapa
Daniel Keyes: Virágot Algernonnak
Emma Donoghue: A szoba
Erich Kästner: A két Lotti
Eric Knight: Lassie hazatér
Helen Fielding: Bridget Jones naplója
Suzanne Collins: Az éhezők viadala
George R.R. Martin: Trónok harca
Julia Quinn: Bridgerton család, Lady Whistledown további megfigyelései
Stephanie Meyer: Twilight sorozat
Rick Riordan: Percy Jackson sorozat
Christopher Paolini: Eragon