Kralovicsné Káplár Juditot, a Szent László Általános Iskola intézményvezető-helyettesét és igazgatóját látogattuk meg nemrég. Közben pedig múltról, jelenről, jövőről, vírushelyzetről és digitális utakról is kérdeztük.
„Igen”-t mondott a felkérésre
Kedves fogadtatásban részesített minket Kralovicsné Káplár Judit a tanévkezdésre frissen átfestett igazgatói irodában. Sok mindenről beszélgettünk – többek között arról a kanyargós útról is, mely Debrecentől idáig vezette. 25 évvel ezelőtt férje által került Mogyoródra, és azóta is itt él családjával. A gödöllői Madách Imre Szakközépiskolában indult el pedagógusi pályája, közel húsz éve, hogy a Mogyoródi Szent László Általános Iskolában tanít.
A korábbi, nyugdíjba vonult intézményvezető, Hutter Magdolna harminckét évet tanított az iskolában. 2020 márciusában a helyére kiírt pályázatra azonban nem volt jelentkező, így a nyár derekán az iskola vezető nélkül maradt. Az érvénytelen pályázat után ekkor született meg Juditban is a döntés, hogy „akkor jöjjön, aminek jönnie kell”, elvállalja a megbízotti pozíciót. 2020 októberében új pályázat került kiírásra, erre már Judit is jelentkezik. Az intézményvezetői pályázat 2021 január közepén zárul le, akkor véglegesíthetik igazgatói minőségében.
Judit számára furcsa, kettős helyzet volt az, hogy megbízott igazgatóként nyolcadikos osztályát ballagtatta. Vezetői feladatai mellett szeptembertől nem vállalt osztályfőnöki munkát, egyedül az 5. b osztálynak tart kis számban magyarórákat. Ezt kicsit fájlalja is, hiszen az élete a tanítás.
Már otthonosabb a virtuális tér
A tavasszal berobbant pandémia miatt új kihívások hosszú sora következett, amire egyáltalán nem voltak felkészülve. Judit is sokat dolgozott azon, hogy motiválja kollégáit: legyenek nyitottak az online oktatásra. Ennek köszönhetően mire befejeződött a tanév, a tantestület tagjainak nagy része már magabiztosan használta a digitális eszközöket, modern alkalmazásokat a távoktatásban.
A Dunakeszi Tankerületi Központ mind az 55 iskolájában, köztük a Mogyoródi Szent Lászlóban is kiépítésre került az Office 365 rendszer. Az iskola rendszergazdájának és a kollégáknak köszönhetően az október havi értekezletet Judit, megbízott igazgatóként már a Microsoft Teams felületen tartotta.
- Március közepén nagyon váratlanul ért bennünket, hogy gyakorlatilag egyik napról a másikra át kellett állnunk a digitális oktatásra. Szerencsére mi gyorsan reagáltunk. Nagyon sokat köszönhetünk Gulácsi Attilának, Mogyoród Nagyközség Önkormányzata Tanácsosának, valamint a Mogyoródi KSK vezetőjének, Farkas Tamásnak, aki segített nekünk kiépíteni a Google Meet rendszerét, hogy online is tudjunk „találkozni” a gyerekekkel videóhívásban. Nagyon kalandos volt mindezt megélni – osztotta meg velünk.
Az intézmény vezetője a járvány idején különösen fontosnak tartja, hogy zökkenőmentes legyen az online oktatás, ha esetleg sor kerül rá. Ezért novemberben szakmai napot tartanak, ahol belső képzés keretében megtanulják a Teams pontos használatát, megosztják majd egymással digitális tapasztalataikat. Nem ez lesz azonban az egyetlen szakmai nap ebben a hónapban, mert a Tankerület biztosított számukra egy tréninget, melynek témája a kiégés.
A gyermekek biztonsága a legfontosabb
Idén is tizenhat osztály kezdte meg a tanévet, melyekre most nagy feladat hárul: kellő türelemmel és odafigyeléssel kell kezelniük a vírushelyzetet, betartva a szükséges óvintézkedéseket. Ilyen a folyamatos fertőtlenítés, a kézmosás és a maszkhasználat is. Az évnyitót – amire csak az elsősök és kísérőként egy szülő jöhetett – a szakadó eső miatt a tornateremben tartották. Az Önkormányzat segítségével a szülők és a gyerekek az interneten át követhették élő adásban az évnyitó ünnepi pillanatait.
- A tanestület minden tagja nevében mondhatom, nagyon megviselt bennünket, hogy március óta alig jártunk be az intézménybe. Nálam sajnos három hét betegszabadsággal „kopogtatott be” a szeptember. Visszatérve az iskola falai közé, a kötelező vírusprotokoll (pl. maszkviselés, fertőtlenítés) betartatása emészti fel az energiánkat. Nagy kihívás ez, és mindannyiunk idegrendszerét megviseli, a kollégák is sokkal feszültebbek. Pedig nem szabad, hogy ezt érezzék rajtunk a gyerekek, akikért vállaltuk ezt a hivatást – mondta el nekünk.
Az új NAT-nak megfelelően át kell dolgozniuk a helyi tantervet és az intézmény alapdokumentumait: a házirendet, a pedagógiai programot és az SZMSZ-t. Az adminisztrációs és egyéb feladatok elvégzésében szeptembertől egy intézményvezető-helyettes, Tömösváry Renáta segíti Judit munkáját.
Retro iskola modern szárnnyal
Judit elárulta, hogy az iskola régi szárnya az 1960-as években épült, majd a 80-as években a második szárny készült el, ehhez építették hozzá 2010-ben a Grosics Gyula nevét viselő Sportcsarnokot. Az iskola régi épületszárnyára ráférne egy alapos felújítás, azonban ez hatalmas beruházás lenne.
- Arra, hogy ez az egész épületszárny megújuljon, a közeljövőben nem látok sok esélyt. A tankerület ugyan biztosítja számunkra a karbantartási munkákat, az évi tisztasági festést, de az épület belső felújítása még várat magára. Úgy gondolom, ennek az iskolának viszont a helyi adottságai nagyon jók: szép helyen vagyunk, tágas az udvarunk, gyönyörű a játszóterünk, hatalmas sportcsarnok van a szomszédságunkban. Bár az iskolába érkező gyerekek és szüleik is látják ezt a kettősséget, számukra mégis az a fontos, hogy itt szívvel-lélekkel tanítunk – mesélte büszkén Kralovicsné Káplár Judit.
Távlati tervek
A Szent László Általános Iskola Mogyoród Nagyközség egyetlen iskolája, szinte minden gyerek ide jár. Az épület ugyan az Önkormányzat tulajdonában van, a fenntartó viszont a Dunakeszi Tankerületi Központ, aki az anyagi és a finanszírozási részt biztosítja. Az Önkormányzatnak nincs hatásköre anyagilag támogatni az iskolát, de azzal segíthetné leginkább az iskola működését, ha biztosítana lakhatási támogatást, esetleg szolgálati lakást a pedagógusoknak, így sikerülne idecsábítani a fiatal pedagógusokat. Az aggasztó pedagógushiányra muszáj felhívni a képviselőtestület figyelmét. A tervek között szerepel az is, hogy utánajárnak azoknak a régi tanítványoknak, akik a tanári pályát választották. Számukra szeretnék vonzóvá tenni, hogy visszatérjenek a katedrára egykori iskolájukban.
Karlovicsné Káplár Juditnak rengeteg terve, elképzelése van arról, hogyan lehetne az iskola hagyományaira építve megújítani, továbbfejleszteni ezt az intézményt, amit második otthonának tekint. Megválasztása esetén részletesen beszámol majd ezekről a terveiről.
Fotók: Benkő-Molnár Fanni