Bemutatjuk a Mogyoródi Szent László Általános Iskolát

Különösen nehéz helyzetben vannak idén az iskolába készülő gyerekek: a járványhelyzet miatt ugyanis nem tudnak személyesen megismerkedni a leendő iskolájukkal, tanítóikkal. Épp ezért úgy döntöttünk, bemutatjuk a mogyoródi Szent László Általános Iskolát, és az elsősöket váró két kitűnő pedagógust: Ági nénit és Márti nénit.

Szerencsések a mogyoródi gyerekek, hogy olyan iskolába járhatnak, mint a Szent László Általános Iskola. Az optimális létszámú 20-22 fős osztályokban tapasztalt és magasan képzett pedagógusok tanítanak. Kiemelten fontos a nyelvoktatás: már első osztálytól, heti egy órában angolt vagy németet tanulnak, amit negyedik osztálytól emelt óraszámban folytathatnak. Így az általános iskolai tanulmányaik végén a legtöbb diák junior nyelvvizsgát tesz, néhányan pedig középfokú nyelvvizsgát szereznek.

Felzárkóztatás és tehetséggondozás

– “Egyaránt fontosnak tartjuk a felzárkóztatást és a tehetséggondozást. A Pedagógiai Szakszolgálat telephelye az intézményünk udvarán található, így gördülékenyen tovább lehet folytatni az óvodában megkezdett fejlesztést. A nemrég alakult Esélyegyenlőségi Munkacsoportnak köszönhetően a mogyoródi óvodákból hozzánk kerülő gyermekek esetleges nehézségeit már ismerjük, és a kezdetektől tudunk törődni velük. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy mindenki jól érezze magát az iskolában, és mindenkinek legyen valamiben sikerélménye. Emiatt vezettük be az Élménysuli programot, amelynek nagy sikere van. A harmonikus személyiségfejlesztés szintén kiemelkedő célkitűzésünk, iskolánk 2019–20-ban ismét elnyerte a Boldog Iskola címet. Boldogságórák keretében játékos formában nyújtunk segítséget az elégedettségre való képesség fejlesztéséhez” – fejtegette Kralovicsné Káplár Judit igazgató. – “Felső tagozattól csoportbontásban tanítjuk a magyart és a matematikát, így könnyebben meg tud valósulni a felzárkóztatás és a tehetséggondozás is. Nyolcadikban pedig felvételi előkészítőt tartunk minden tanulónak. A központi írásbeliket minden évben átlagon felüli eredménnyel írják meg a diákjaink. Jók a beiskolázási mutatóink, sok tanítványunk neves gimnáziumokban folytatja a tanulmányait.

Sport és művészet

Az iskola nagy hangsúlyt fektet a sport és művészeti képzésre. Idén szeptembertől hetente 2-3 alkalommal minden alsó tagozatos osztályban sportorientációs foglalkozásokat tartunk a testnevelésórák keretében, amelyeken a gyerekek megismerkednek és kipróbálják a környékbeli sportolási lehetőségeket. A Mogyoród KSK és az Open Teniszvölgy Centrum edzői látogatnak el az órákra, és bizony sok kézilabda-, labdarúgó-, taekwondo-, tenisz- és birkózótehetséget fedeznek fel a tanulók között. Az iskolában jelen van két alapfokú művészeti iskola – Premier AMI, Lisznyai Szabó Gábor AMI – is: komoly- és könnyűzenei hangszeres képzést biztosítanak délutánonként a gyerekeknek. Alsó tagozaton az órarendbe illesztették a néptáncoktatást, a néphagyományokat kedvelők pedig a Kékpántlika néptánccsoportba és a Kaláris népi énekegyüttesbe járhatnak.

Hagyományok az iskolában

Egy királyról elnevezett intézményben természetes, hogy a hagyományok is fontos szerepet kapnak. Az elsősöket nem sokkal a tanévkezdés után Szent László király apródjaivá avatják, a felső tagozatosok pedig lovagok lesznek – amennyiben teljesíteni tudják a nyolcadikosok játékos feladatsorát. Egész évben minden diák „lájkokat” gyűjt a jó cselekedetekért, év végén pedig osztályszinten összesítik őket, és akiknek a legtöbb lesz, azok hivatalosak egy lakomára, ahol a tanárok szolgálják fel a harapnivalót. Fontos rendezvény még a Szent László-nap, ahol akadályversennyel, kézműves-foglalkozásokkal, vetélkedőkkel foglalják le a gyerekeket és az idegen nyelvi hét, amelynek során egy héten keresztül angol és német nyelvi vetélkedőket, bécsi kirándulást szerveznek, majd egy gálaműsor zárja a hetet a gyerekek bemutatójával. Az iskola mindennap reggel 7-től délután 5 óráig van nyitva, az első fél és az utolsó egy órában ügyeletet tartanak.

Ági néni

Koroly Ági néni huszonhat éve tanít, 6 éve itt, Mogyoródon. Az iskola egyik legkitűnőbb szakembere, aki folyamatosan képzi magát, fedezi fel és alkalmazza a legújabb és leghaladóbb pedagógiai módszereket. Nagy hangsúlyt fektet a folyamatos szakmai megújulásra.


– “Középiskolás koromban nyáron kisebb gyerekekre vigyáztam, és tanítgattam őket. Onnan indult minden, akkor éreztem meg, hogy nekem ez a hivatásom. Foglalkoztam idősebb gyerekekkel is, de sokkal közelebb állnak hozzám a kisebbek” – fejtegette. – “Az iskolakezdés nagy mérföldkő a családok életében a gyerekeknek és a szülőknek egyaránt. Nagyon fontosnak tartom az óvodából az iskolába való átmenet folytonosságát. Ezt az időszakot sok beszélgetéssel, mozgással, közösségépítő játékokkal töltjük, és nagyon sokat vagyunk a szabad levegőn. Az első évet szeretem a legjobban. Azt, ahogy a gyermekek, akik nemrég még óvodába jártak, napról napra egyre nagyobb tudással gazdagodnak, és alig pár hónap alatt megtanulnak írni, olvasni, számolni, és mindezt végigkísérhetem, végigélhetem velük ezt a csodát. Célom a tanórákon egy játékos, mozgásos, humoros légkör megteremtése, valamint egy olyan osztályközösség kialakítása, ahol a gyerekek jól érzik magukat a társaik között.”

Márti néni

Rádóczkiné Németh Mártát, vagyis Márti nénit nem kell bemutatni a tősgyökeres mogyoródiaknak. Több mint harminc éve tanítja a gyermekeinket, van olyan család, ahol több generáció is felnőtt óvó kezei alatt.


– “Azt hiszem, én erre a pályára születtem. Kis elsős koromban döntöttem el, hogy tanár leszek, az én két csodálatos tanító nénim inspirált erre a pályára. Fantasztikus módszereik voltak, közülük többet a mai napig is alkalmazok” – osztotta meg velünk Márti néni. – “Egészen az érettségiig úgy gondoltam, hogy a humán tárgyak állnak hozzám a legközelebb, de a főiskolán kiderült, hogy a matematika sem áll távol tőlem. Azóta is szorobánnal tanítok, ez az eszköz nagyon sokat segít a számok világában való eligazodásban. Sokat beszélgetek a gyerekekkel, mindegyiküket jól ismerem, próbálom megtalálni a hozzájuk vezető utat, hisz mindannyian más-más egyéniségek. Az évtizedek során tapasztaltam, hogy nagy hangsúlyt kell fektetni a tehetséggondozásra és felzárkóztatásra, hisz ezek a kisgyerekek nem egyszerre érnek meg a tanulásra. A tehetségesek több feladatot kapnak, a lemaradókat felzárkóztatom. Mindig próbáltam a kor követelményeinek megfelelően képezni magam, tehetséggondozásból szakvizsgáztam, új módszereket sajátítottam el, hisz látom, hogy a gyerekek figyelmét egyre nehezebb lekötni. Pályafutásom során volt alkalmam felső tagozatban is tanítani, de azért az én szívemhez mindig az alsós korosztály áll közelebb.”

Egy tanítvány szemével

“Iskolakezdő éveim meghatározó alakja volt Márti néni, akinek – ha jól tudom – első osztálya voltunk 1989-ben. Jó szívvel emlékszem vissza az osztálykirándulásokra, a hajdúszoboszlói nyári táborra és természetesen a tanórákrais, ahol hatalmas szeretettel és végtelen türelemmel tanított minket írni, olvasni, számolni. Hamar meg is érett bennem az elhatározás, hogy én is tanítani szeretnék. Negyedikesként én tarthattam meg a 100. matekórát az osztálynak. Később, egyetemistaként pedig már mint leendő tanár ültem az óráján. Egy alkalommal volt osztálytalálkozónk, de a közösségi oldal segítségével ma is tudunk egymásról. 2018 őszén jelenlegi osztályát elhozta az általam szervezett Mogyoród anno fotókiállításra. Jó szívvel, mély bizalommal és tisztelettel ajánlom őt a leendő elsős gyerekeknek és szüleiknek.”
(Trabalka Szilvi, volt diák)

(A borítóképet Isza Ferenc készítette)

Ossza meg másokkal is a cikket!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük